Розуміння фінансів свого бізнесу
Надзвичайно важливим є розуміння фінансів свого бізнесу та того, що саме визначає фінансовий успіх підприємства. Фінансова звітність містить цінну інформацію щодо фінансового стану та прибутковості вашого бізнесу, і ви повинні вміти інтерпретувати її для того, щоб осягнути цінність свого бізнесу.
Звіт |
Що відображено |
Звіт про фінансовий стан або баланс |
Активи та пасиви |
Звіт про фінансові результати або звіт про сукупний
дохід |
Доходи та витрати |
Звіт про рух грошових
коштів |
Грошові потоки |
Фінансова звітність: знання основ та юридичні аспекти
Фінансова звітність відіграє важливу роль у поясненні минулих та можливих майбутніх результатів роботи підприємства, що дозволяє планувати та залучати нові інвестиції у бізнес.
Завдяки добре розробленим та структурованим планам рахунків бухгалтерського обліку та правильному рознесенню господарських операцій по відповідних рахунках можна швидко готувати фінансову звітність на основі стандартних бухгалтерських звітів. Це досягається за допомогою спеціальних таблиць, які встановлюють і розподіляють баланси на рахунках або обороти по рахункам за відповідними позиціями у фінансовій звітності або примітках. Призначення та порядок ведення рахунків бухгалтерського обліку визначається Інструкцією про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженому наказом Міністерства фінансів України № 291 від 30 листопада 1999 року.
У таблиці нижче наведено найпоширеніші (стандартні) повні річні фінансові звіти, та що саме в них відображається:
Звіт |
Що відображено |
Звіт про фінансовий стан або баланс |
Активи та пасиви |
Звіт про фінансові результати або звіт про сукупний
дохід |
Доходи та витрати |
Звіт про рух грошових
коштів |
Грошові потоки |
Звертаємо увагу, що основним нормативно-правовим актом, який визначає регулювання, організацію, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності для юридичних осіб є Закон України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" № 996-XIV від 16 липня 1999 року. Даний закон передбачає, що відповідальність за організацію бухгалтерського обліку та забезпечення фіксування фактів здійснення всіх господарських операцій, збереження документів несе директор підприємства або його власник. Бухгалтерський облік має вестися безперервно з моменту заснування підприємства. Ведення бухгалтерського обліку може бути організовано одним із наступним чинів:
- Введення до штату посади бухгалтера або створення бухгалтерської служби;
- Використання послуг спеціаліста з бухгалтерського обліку, зареєстрованого як ФОП;
- Ведення на договірних засадах бухгалтерського обліку юридичною особою або самозайнятою особою, яка провадить діяльність у сфері ведення бухгалтерського обліку.
Якщо ви здійснюєте свою діяльність як фізична особа-підприємець (ФОП), то вести бухгалтерський облік і складати фінансову звітність не потрібно. ФОПи ведуть облік доходів і витрат, який загалом зводиться до подання податкової звітності.
Якщо ви є мікропідприємством або малим підприємством, фінансова звітність обмежується балансом та звітом про фінансові результати. Нагадаємо, що підприємство є мікропідприємством, якщо за рік, що передує звітному року, воно відповідало щонайменше двом із наступних критеріїв: 1) балансова вартість активів – до 350 тис. євро включно; 2) чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) – до 700 тис. євро включно; 3) середня кількість працівників – до 10 осіб включно. У той же час, малим підприємством є підприємство, яке не відповідає критеріям мікропідприємства та яке за рік, що передує звітному року, воно відповідало щонайменше двом із таких критеріїв: 1) балансова вартість активів – до 4 млн. євро включно; 2) чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) – до 8 млн. євро включно; 3) середня кількість працівників – до 50 осіб включно.
Середні підприємства мають подавати повний пакет фінансової звітності, зокрема балансу, звіту про сукупний дохід та звіту про рух грошових коштів. Більше того, середні підприємства зобов'язані опубліковувати на власному веб-сайті свою фінансову звітність не пізніше 1 червня року, що настає за звітним періодом. Середніми підприємствами – це підприємства, які не підпадають під ознаки мікро-, малого підприємства, та яке за рік, що передує звітному року, відповідало щонайменше двом із таких критеріїв: 1) балансова вартість активів – до 20 млн. євро включно; 2) чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) – до 40 млн. євро включно 3) середня кількість працівників – до 250 осіб включно.
Пам'ятайте, що за неподання/несвоєчасне подання податкової декларації або фінансової звітності ви можете бути притягнуті до відповідальності у вигляді штрафних санкцій.
Прибутки та збитки
Звіт про фінансові результати або звіт про сукупний дохід відображає фінансові результати бізнесу за певний проміжок часу.
Доходи
Доходи – це дохід від вашої підприємницької діяльності.
Витрати
Витрати – це те, що ви витрачаєте або вкладаєте у свій бізнес.
Наочний приклад аналізу собівартості продажу товарів (COGS)
Підприємство хімічного виробництва має таку структуру витрат:
З таблиці можна зробити такий висновок:
1. 38% + 14% = 52% COGS визначається цінами на нафту, оскільки вихідні матеріали отримуються з нафти.
🡺 Собівартість залежить від ціни на сировину та договорів з постачальниками (тобто від зовнішніх цін, на які не можна вплинути та які можуть спричинити ризик для бізнесу).
2. 60% + 7% = 67% COGS (тобто загальні витрати на матеріали та тимчасову пряму працю) понесені відповідно до обсягу продажів.
🡺 Збільшення продажів збільшуватиме ці витрати.
3. 7% тимчасової праці слід регулярно контролювати.
🡺 Ця частка праці є змінною, оскільки вона не підпадає під безстрокові договори, а її ставки та доступність можуть змінюватися.
4. Витрати на штатну працю, класифіковані як накладні витрати, вважаються непрямими витратами на працю. Маються на увазі ті витрати на працю, що безпосередньо не пов'язані з виробництвом та виготовленням продукції. На практиці такі витрати часто пов'язані з технічним обслуговуванням та ремонтом, адміністративною працею, виробничою потужністю тощо.
🡺 Якщо ці 3% накладних витрат на працю додати до 17% прямої штатної праці (повна зайнятість), результат представлятиме 20% загальних витрат, до яких можуть застосовуватися умови за договором чи домовленістю.
Використовуйте цей шаблон для створення власного звіту про прибутки та збитки.
Прибутковість
Цифри зі звіту про фінансові результати можна використовувати для обчислення широкого діапазону показників прибутковості, які допоможуть вам проаналізувати результати своєї господарської діяльності.
Розуміння прибутковості свого бізнесу є ключовим для прийняття правильних комерційних рішень при визначенні цін, перегляді портфелів капіталовкладень, перевірці прибутковості клієнтів або розгляді доцільності інвестицій.