Юридичні вимоги до Інтернет-бізнесу

При вході в цифровий світ існують додаткові законодавчі вимоги, які можуть застосовуватися до Вашого бізнесу.

Електронна комерція

Перш ніж запускати свою платформу для електронної комерції, перевірте, чи дозволяється продаж Вашого товару через інтернет або вимагається отримання спеціальних ліцензій. До прикладу, забороняється продаж наступних товарів через інтернет: лікарські засоби, алкогольні напої та тютюнові вироби. Дані товари можна хіба бронювати через інтернет, а самий продаж здійснювати у конкретному приміщенні торгівлі. 

Під час продажу через Інтернет Вам також може знадобитися розуміння особливостей правого регулювання сфери електронної комерції, реклами недобросовісної конкуренції та захисту персональних даних.

Електронні документи та електронні підписи

Якщо Ваш бізнес повністю працює онлайн, Ви повинні забезпечити функціональну систему цифрового підписання документів та юридичного визнання цифрових підписів.

Існує кілька визначень та варіантів того, що саме може становити електронний підпис. Загалом розрізняють:

- Звичайний електронний підпис (введення імені в договорі або в електронний лист, що містить умови договору, натискання кнопки “Приймаю” на веб-сайті, вставка підпису у вигляді зображення в електронний контакт, використання веб-платформи електронного підпису для створення, електронного зображення власноручного підпису).

- Удосконалений електронний підпис (цифровий підпис з використанням технології шифрування з відкритим ключем та підкріпленого цифровим сертифікатом від провайдера (або довіреної третьої сторони), що підтверджує особу підписанта (наприклад, такі платформи підписів, як DocuSign).

- Кваліфікований електронний підпис (цифровий підпис з використанням технології шифрування з відкритим ключем та підкріпленого цифровим сертифікатом від провайдера (або довіреної третьої сторони), що підтверджує особу підписанта, і зареєстрований на державному рівні.

Основні міркування щодо електронних підписів

Щоб гарантувати дійсність своїх електронних підписів необхідно забезпечити виконання певних вимог, зокрема:

Намір: контрагент напевне мав намір підписати документ і взяти на себе зобов'язання за ним.

Доказові дані: компанія повинна зберігати докази того, що контрагент уклав угоду, разом із змістом угоди. Усі пов'язані з цим телефонні дзвінки, електронні повідомлення та листи можуть бути використані в судовому процесі, якби підпис опинився під питанням.

Розуміння: забезпечення того, щоб контрагент не укладав угоду, не розуміючи зміст своїх дій. Бізнес повинен запровадити заходи захисту для більш вразливої аудиторії.

Безпека: впровадьте заходи щодо забезпечення комфорту в питаннях безпеки та надійності; наприклад, додаткові заходи проти шахрайства.

Пояснення контрагентам суті документу та його ефекту.

Формальності: усі інші формальності, визначені законом чи нормативними актами, або визначені в угоді, повинні бути виконані; наприклад, якщо підпис потребує засвідчення.

Обговоріть з іншою стороною, як можна підписувати відповідні документи, обмінюватися документами та які типи підписів будуть дозволені.  

Ознайомтеся з нормативним регулюванням щодо використання електронних документів та електронних підписів

Можуть виникати ситуації, коли документ не може бути оформлений виключно в електронному вигляді. При цифровому підписанні документів враховуйте будь-які законодавчі вимоги, які можуть виникати, зокрема щодо категорій документів, які можуть скріплюватися електронним підписом, категорій електронних підписів, необхідність укласти угоду із контрагентами щодо застосування електронних документів та електронного підпису із зразками власноручного підпису, правила конфіденційності й архівування електронних документів.

БІЛЬШЕ

Транскордонне визнання електронних підписів

Електронні підписи мають неоднакову технологічну реалізацію і в різній мірі приймаються різними юрисдикціями. Технологічна несумісність або вимоги, а також відмінності у законодавстві різних країн означають, що не можна вважати цифровий підпис, дійсний в одній юрисдикції, дійсним і в іншій.

Конфіденційність даних

Якщо Ви збираєте та зберігаєте особисту інформацію своїх клієнтів, Ви повинні дотримуватися законодавства щодо конфіденційної інформації та захисту персональних даних.

На веб-сайті слід розмістити положення про конфіденційність, в якому зазначити всі правила, які застосовуються до захисту конфіденційної інформації, а також щодо збору та обробки персональних даних користувачів.

Тому розпочинайте збір та обробку персональних даних клієнтів лише пересвідчившись, що компанія дотримується усіх необхідних правил: чітко визначена мета, належні правові підстави, мінімально необхідний для досягнення цієї мети обсяг персональних даних, організаційні та технічні заходи, вчасне видалення персональних даних, належне інформування клієнтів щодо їх прав.

Персональні дані повинні використовуватися лише для чітко визначених цілей, належним чином, доречно і обмежуватися лише необхідним. Їх слід обробляти в захищеному режимі, що включає захист від їх незаконної або несанкціонованої обробки, передачі та доступу до них.

Пам'ятайте про те, що виокремлюють і "чутливі персональні дані" (їх перелік визначений в законодавстві), до яких застосовуються особливі правила збору та обробки. 

Для обробки персональних даних клієнтів Вам потрібно буде повідомити їх про певні основні права, передбачені законодавством. Клієнти мають право бути поінформованими про те, як використовуються їхні дані, а також отримувати доступ до них, видаляти і, якщо їх дані є неточними або неповними, виправляти їх.

Таким чином, Ваша заява про конфіденційність повинна охоплювати принаймні такі деталі:

• Чому і як Ви обробляєте персональні дані

• Які персональні дані Ви збираєте та обробляєте

• Як довго Ви зберігаєте персональні дані

• Як Ви захищаєте та охороняєте персональні дані

• Хто має доступ до персональних даних клієнтів і кому вони розкриваються

• Які права мають клієнти і як вони можуть їх реалізувати

• Як клієнти зв’язуються з Вами щодо своїх прав.

• Чому і як Ви обробляєте персональні дані

• Які персональні дані Ви збираєте та обробляєте

• Як довго Ви зберігаєте персональні дані

• Як Ви захищаєте та охороняєте персональні дані

• Хто має доступ до персональних даних клієнтів і кому вони розкриваються

• Які права мають клієнти і як вони можуть їх реалізувати

• Як клієнти зв’язуються з Вами щодо своїх прав.

Права споживачів

З метою захисту зростаючої кількості споживачів, які активно здійснюють покупки в Інтернеті, були розроблені нормативно-правові акти, покликані гарантувати безпеку операцій для споживачів в електронній комерції. Такі акти, регулюють права, обов'язки та відповідальність продавця та покупця.

Загалом, продаючи товари чи послуги в Інтернеті, Ви повинні надавати основну інформацію про товар чи послугу та Ваш бізнес. Особливу увагу слід приділяти механізмам доставки, витратам і часу, протягом якого товари дійдуть до споживача, або, у випадку надання послуг, мінімальній тривалості договору та розрахунковому періоду.

Клієнти, які здійснюють замовлення через Інтернет, поштою чи телефоном, зазвичай мають право скасувати своє замовлення в обмежений час, навіть якщо товари не мають дефектів. Умови і порядок обміну (повернення) товару або відмови від виконання роботи чи надання послуги має визначатися продавцем.

Також слід перевірити правила щодо гарантій, прийняті у відповідній країні. Клієнт може мати однакове право на безкоштовний ремонт або заміну незалежно від наявності гарантії за договором.

Слід також звернути увагу, що законодавством передбачено відповідальність продавця за порушення своїх обов'язків у сфері захисту прав споживачів. Так продавець може понести відповідальність у десятикратному розмірі проданого товару, якщо він відмовиться обміняти товар, який не підійшов покупцю, протягом 14 днів або відмовиться усунути недоліки товару неналежної якості.

Із загальними вимогами щодо захисту прав споживачів можете ознайомитись у розділі "Клієнти".

Попередня стаття Наступна стаття
Поділитися