Як зробити свій бізнес цифровим?
Перевірте, чи відповідатиме цифрова трансформація унікальним потребам вашого
бізнесу, перевіривши цифрову зрілість вашого бізнесу шляхом виконання таких дій:
Чи готовий я перейти на цифрові технології?
Ці запитання допоможуть вам оцінити свою готовність до переходу на цифрові технології.
Оцінку можна виконати шляхом таких кроків:
Визначте свою стратегію та бізнес-цілі
— Яка ваша бізнес-стратегія, і як вона узгоджується з вашим баченням цифрового бізнесу?
— Наскільки новаторськими є ваш план цифровізації та бізнес-стратегія?
— Чи маєте ви необхідні внутрішні та зовнішні ресурси для здійснення цифрової трансформації свого бізнесу?
— Чи відкриті ваші бізнес-культура та практика для цифровізації?
Визначте сфери бізнесу, які потрібно перевести в цифровий формат
Після розробки бізнес-стратегії визначте сфери та процеси, які слід перевести в цифровий формат.
Першим кроком є надання відповіді на запитання, наскільки ваш бізнес вже використовує технології – від простих рішень до складного програмного забезпечення – для вдосконалення наступних сфер бізнесу:
— зниження собівартості товарів, що продаються – наприклад, за рахунок торгівлі через Інтернет;
— зменшення загального строку виконання замовлення;
— підвищення ефективності допоміжних або адміністративних функцій;
— зменшення витрат на допоміжні або адміністративні функції;
— зменшення товарних запасів;
— збільшення доходів за рахунок пропонування додаткових послуг;
— поліпшення взаємодії з клієнтами;
— поліпшення рівня задоволеності працівників.
Можна розробити та визначити пріоритетним свій підхід до цифровізації, виходячи з рівня наявних технологій, що підтримують ключові сфери та цілі бізнесу. Загальноприйнятий підхід – почати з визначення швидких результатів, тобто тих змін, які матимуть суттєвий позитивний вплив на бізнес та які відносно легко реалізувати, а потім скласти перелік власних пріоритетів залежно від наявних ресурсів.
Оцініть ресурси, які Ви маєте
Перш ніж зважитися на цифрову трансформацію всього бізнесу, оцініть свої внутрішні ресурси.
Успішна цифровізація бізнесу означає не лише наявність належних інструментів та даних, але й правильну організаційну модель для реалізації бізнес-операцій. Ось кілька ключових кроків до побудови успішної моделі бізнесу.
Що потрібно для реалізації свого цифрового потенціалу
Щоб впоратися з новими цифровими викликами (пришвидшені цикли ділової активності, нові ризики та необхідність повномасштабної інтеграції бізнесу), потрібно привести управління бізнесом у відповідність із своїми цифровими ініціативами. Наприклад, ви можете набути нових навичок у сфері використання цифрових технологій, активно набираючи працівників, кваліфікованих у таких сферах, як мобільні технології, аналітика та соціальні мережі.
Справжня цифрова трансформація дає можливості для побудови такої організації бізнесу, що забезпечуватиме бездоганне обслуговування клієнтів. Завдяки цифровим технологіям та великій кількості інформації сучасні споживачі можуть цілодобово порівнювати пропозиції, ділитися інформацією та робити покупки, і ваш бізнес повинен до цього пристосуватися.
Визначте процеси та дорожню карту цифрового перетворення
Для успішної цифровізації зверніть увагу на такі моменти у своїй дорожній карті:
— підбір відповідних, стабільних та надійних ІТ-рішень та технологій
— інвестування в цифровізацію та технології
— узгодження ділових та цифрових стратегій
— зосередження уваги на інноваціях та зростанні, вихованні культури інновацій.
Виконайте ці кроки для кожного основного та допоміжного процесу свого бізнесу.
Створення присутності в Інтернеті
Сьогодні більшості підприємств необхідна присутність в Інтернеті, якщо Ви хочете, щоб Ваш бізнес був успішним у майбутньому.
Використання сторонніх платформ
Переводячи свій бізнес у цифровий світ, розгляньте можливість пропонувати товари чи послуги на деяких світових ринках, створених провідними міжнародними компаніями, такими як Amazon (офіційно не представлена в Україні, однак можливе використання серед посередників), eBay (однак, слід врахувати ризики, що розрахунки щодо продажів/покупок на даній платформі користувачі здійснюють переважно за допомогою платіжної системи PayPal, яка офіційно не функціонує на території України), Airbnb, Uber, Bolt, - особливо, якщо ви працюєте в роздрібній торгівлі або сферах послуг, таких як доставка їжі, послуги таксі чи оренди житла. Ви зможете скористатися величезним ринковим потенціалом, оскільки деякі з цих платформ пропонують доступ до півмільярда активних клієнтів, і все, що вам потрібно зробити, це виконати простий процес реєстрації. Зазвичай ці сайти є довіреними сторонніми торговими посередниками, охоплення ринку якими не порівняти з тим, чого малий бізнес може досягти самостійно.
Періодично досліджуйте інші сторонні платформи, характерні для вашої галузі, такі як Airbnb та Booking.com в готельній індустрії або Uber, Bolt та BlaBlaCar у транспортному секторі, а також ті, що користуються популярністю серед українських клієнтів, такі як Uklon.
Освоєння соціальних мереж
Соціальні мережі – це повсякденний інструмент для спілкування, залучення клієнтів та надання їм підтримки, проте справжній стратегічний аналіз вимагає заглиблення у неструктуровані дані для отримання ґрунтовного розуміння потреб клієнтів, а також прийняття структурованих рішень на підставі отриманих висновків для досягнення успіху.
Наприклад, мережа Facebook має близько 1,71 мільярда активних користувачів на місяць. Пропонована інформація є різноманітною і насиченою, і її слід видобувати для глибокого розуміння потреб та очікувань клієнтів. Це не тільки відкриває ваш бізнес для глобальних клієнтів. Facebook пропонує цікаві інструменти, які є загальнодоступними у навчальному каталозі Facebook (можна відфільтрувати ресурси для малого бізнесу).
Розробляючи стратегію використання соціальних мереж, враховуйте:
• Клієнтський досвід
🡺 Чи мають наші клієнти позитивний досвід у соціальних мережах?
🡺 Як можна його покращити?
• Обслуговування клієнтів
🡺 Чи є наша програма обслуговування клієнтів корисною і як ми це відстежуємо?
🡺 Чи регулярно ми перетворюємо негативний досвід на позитивний?
• Оперативна інформація
🡺 Чи знаємо ми, що наші клієнти говорять про нас?
🡺 Чи діємо ми відповідно до цієї інформації?
• Залученість
🡺 Чи використовуємо ми соціальні мережі для зміни чи покращення свого зв’язку з клієнтами?
• Обробка претензій клієнтів
🡺 Чи здатні ми оперативно вирішувати проблеми клієнтів, коли вони мають високу видимість і впливають на наш бренд?
Дізнайтеся, як вибрати найбільш придатні платформи у соціальних мережах.
Закупівлі
Ви можете використати мережу Інтернет також для участі в публічних
закупівлях, тобто закупівлях послуг, робіт та продукції державними органами та
органами місцевої влади. Майданчиком, де розміщуються публічні закупівлі є Prozorro, на який
можна перейти за посиланням. Діапазон вартості закупівель сильно варіюється, як
і самих замовників, які можуть бути органами місцевого самоврядування або
центральними органами виконавчої влади (наприклад, міністерствами).
Оскільки у 2016 році Україна набула статусу повноправного учасника Світової
організації торгівлі, для постачальників з України відкриті ринки публічних
закупівель в інших країнах учасників Світової організації торгівлі. Ви можете
брати участь в міжнародних публічних закупівлях GPA. Якщо ви розцінюєте
можливість прийняти участь в таких закупівлях, то вам може бути корисно
проконсультуватися в GPA in UA. GPA in UA –
це неурядова організація, яка консультує українських експортерів щодо участі в
публічних закупівлях країн GPA.
Нарощування цифрових можливостей своєї команди
Цифрові можливості вашої команди є особливо важливими в ситуаціях, коли бізнес стикається з дестабілізацією або зі зривом або збільшенням використання гнучких графіків роботи.
Потреба у швидкому створенні трудового колективу, що має правильне поєднання цих навичок, може бути викликом для багатьох підприємств. Більш детальна інформація у розділі "Створення команди".
Дізнайтеся, як співпрацювати та працювати зі співробітниками за допомогою цифрових інструментів
Корисні інструменти та програмне забезпечення
Максимально використовуйте доступні інструменти та рішення для підтримання своїх бізнес-процесів, документообігу та поточних операцій при цифровізації свого бізнесу.
Як керувати господарською документацією та процесами?
Здійснюючи управління своєю господарською документацією та процесами, покладайтесь, де можливо, на електронні документи та канали.
"Зелений" і безпаперовий бізнес – стійке рішення
Поєднання цілей екологічності та безпаперовості може створити стабільне та налагоджене робоче середовище, яке цінуватимуть як працівники, так і клієнти. Зменшення споживання паперу має величезний вплив на навколишнє середовище.