• Зробіть Ваш бізнес екологічно чистим - озеленення Вашого бізнесу

Значення "зеленої" політики зростає, і багато споживачів і співробітників не готові підтримувати бізнес, що не дотримується екологічної етики.

Бізнес також знаходиться під тиском регуляторів і ринку, щоб довести, що він діє відповідально і енергоефективно. Важливо включити концепцію екологічної відповідальності та сталого розвитку у свою бізнес-стратегію, щоб побудувати більш витривалий та конкурентоспроможний бізнес.

Як заохочувальний аспект слід враховувати що у законодавстві України встановлений ряд економічних стимулів, які мотивують бізнес вносити свій вклад у збереження довкілля та переходити на екологічне виробництво. Серед іншого:

1) Стимулювання виробництва електроенергії з відновлювальних джерел енергії – наприклад, при будівництві невеликої сонячної електростанції держава зобов'язується викуповувати всю вироблену на такій станції електроенергію за спеціальним тарифом, прив'язаним до євро (т. зв. "зелений" тариф") до 31 грудня 2029 року. Рішення щодо встановлення та припинення дії "зеленого" тарифу для суб'єктів господарювання приймається на засіданні Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП). Для встановлення "зеленого" тарифу суб'єкт господарювання подає до НКРЕКП заяву щодо встановлення/перегляду тарифу у формі додатку до "Порядку встановлення, перегляду та припинення дії "зеленого" тарифу на електричну енергію для суб’єктів господарської діяльності, споживачів електричної енергії, у тому числі енергетичних кооперативів, та приватних домогосподарств, генеруючі установки яких виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії", затвердженого Постановою НКРЕКП № 1817 від 30 серпня 2019 року, та супутні документи. "Зелений" тариф припиняється у разі:

  • подання відповідної заяви про припинення суб'єктом господарювання;
  • закінчення строку дії тарифу;
  • анулювання ліцензії на право провадження господарської діяльності з виробництва електричної енергії;
  • неподання заявки протягом 10 робочих днів після реєстрації декларації про готовність об'єкта до експлуатації у разі збільшення загальної потужності електрогенеруючого обладнання; та
  • визнання інформації, що міститься у документах, поданих для встановлення зеленого тарифу, недостовірною.

2) Урядова програма "теплих кредитів", яка передбачає відшкодування 20% суми кредиту (але не більше 12 тис. грн) на придбання негазових/неелектричних котлів (для фізичних осіб) та 35% суми кредиту (але не більше 14 тис. грн) на придбання енергоефективного обладнання/матеріалів (для фізичних осіб - власників приватних будинків). На час війни дана програма призупинена, проте рекомендуємо слідкувати за новинами щодо її відновлення;

3) Під час здійснення публічних закупівель робіт з будівництва та послуг з поточного ремонту автомобільних доріг загального користування відповідним державним органам рекомендується надавати додаткову перевагу компаніям, які максимально використовують матеріали з відходів виробництва;

4) Імпорт електромобілів до 1 січня 2026 року звільняється від ПДВ;

5) Відповідальність за порушення екологічного законодавства. Відповідальність можна поділити на чотири види: 1) дисциплінарну; 2) адміністративну; 3) цивільну; та 4) кримінальну. Застосування того чи іншого виду відповідальності залежить від вчиненого діяння та/або негативних наслідків, заподіяних таким діянням. Відповідальність за порушення екологічного законодавства несуть особи, винні у:

БІЛЬШЕ

Вимоги екологічного законодавства, у тому числі відповідальність, регламентується великою кількістю нормативно-правових актів, а саме Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", Водним кодексом України, Лісовим кодексом України, Земельним кодексом України, Законом України "Про управління відходами", Кодексом України про адмініструванні правопорушення (адміністративна відповідальність), Кримінальним кодексом України (кримінальна відповідальність) тощо.

За порушення норм екологічного законодавства до порушника можуть бути застосовані санкції, зокрема:

  • штрафи;
  • компенсація заподіяної шкоди у повному обсязі;
  • можливе звернення Державною екологічною інспекцією до суду з вимогою щодо обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об'єктів;
  • кримінальна відповідальність – у разі, якщо порушення заподіяло велику матеріальну шкоду; створило небезпеку для життя, здоров'я людей чи довкілля; спричинило загибель людей, екологічне забруднення значних територій, або інші тяжкі наслідки.

Окрім цього, існують міжнародні програми фінансування у сферах енергоефективності та відновлюваної енергетики – наприклад, Фінсько-український трастовий фонд.

БІЛЬШЕ

Майте на увазі, що інвестори виявляють все більший інтерес до екологічних показників і стійкості бізнесу, в який вони інвестують.

БІЛЬШЕ

Ваша бізнес-діяльність може по-різному впливати на навколишнє середовище, включаючи зміну клімату, викиди парникових газів (ПГ), виснаження ресурсів (включаючи воду), вуглецеві сліди, відходи та забруднення.

Прагніть скоротити споживання енергії та викиди, ефективніше використовувати воду та краще керувати відходами.

БІЛЬШЕ

Зокрема, необхідно звернути увагу на екологічний податок. Серед іншого, його сплачують суб'єкти господарювання, які здійснюють:

викиди забруднюючих речовин в атмосферу стаціонарними джерелами забруднення. Під стаціонарним джерелом забруднення розуміється підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий об'єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу та/або скиди забруднюючих речовин у водні об'єкти;

скиди забруднюючих речовин у водні об'єкти;

розміщення відходів.

Сума екологічного податку залежить від обсягів та виду забруднюючих речовин. Ставки податку викладені у Податковому кодексі України. Наприклад, ставка податку за викиди двоокису вуглецю становить 10,00 гривень за 1 тонну, свинцю та його сполук – 103931,28 гривень за 1 тонну.

В українському законодавстві передбачені критерії, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності для безпеки життя і здоров’я населення, навколишнього природного середовища та визначається періодичність проведення планових перевірок підприємців. Такі критерії встановлені і для сфери охорони природи та використання природніх ресурсів.

На ступінь ризику підприємства для безпеки життя і здоров’я населення, навколишнього природного середовища впливають різні фактори. Наприклад, додержання екологічних вимог, наявність об’єктів зі значним впливом на довкілля, види та кількість порушень законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища протягом останніх 5 років перед перевіркою та інші.

Наприклад, якщо підприємець здійснює скид зворотних вод у водні об’єкти – йому присвоюється середній ступінь ризику. А якщо протягом останніх 5 років були факти недопущення таким підприємцем посадових осіб державної екологічної інспекції до проведення перевірки – йому присвоюється вже високий ступінь ризику.

Залежно від ступеня ризику планові перевірки підприємців Державною екологічною інспекцією проводяться з такою періодичністю:

з високим ступенем ризику - не частіше одного разу на два роки;

із середнім ступенем ризику - не частіше одного разу на три роки;

з незначним ступенем ризику - не частіше одного разу на п’ять років.

Державна екологічна інспекція має ряд повноважень, які забезпечують здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони природи, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів:

▪ проведення перевірок;

▪ надання обов’язкових до виконання приписів щодо усунення виявлених порушень вимог екологічного законодавства;

▪ розгляд справ про адміністративні правопорушення та накладення штрафів;

▪ право звертатися до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності суб’єктів господарювання і об’єктів, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону природи;

▪ зупинення транспортних (у тому числі плавучих) засобів та проведення їх огляду;

▪ безоплатне одержання необхідної інформації, документів і матеріалів від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій усіх форм власності та їх посадових осіб, фізичних осіб тощо. Інспекція може запрошувати ту інформацію, яку  вважає за потрібне для виконання покладених на інспекцію завдань.

Також існує кілька показників сталого розвитку, які можна використовувати для оцінки енергоефективності вашого бізнесу.

Екологічні показники 

БІЛЬШЕ

Соціальні показники

БІЛЬШЕ

Показники управління

БІЛЬШЕ

Переваги екологічного та сталого бізнесу

Переваги відповідального управління природними ресурсами можуть охоплювати підвищення репутації бізнесу, мінімізацію ризиків і відповідальності, а також зниження витрат.

БІЛЬШЕ

Слід усвідомити та адаптуватися до нових і потенційних змін в бізнес-середовищі, розробляючи соціально та екологічно відповідальні і стійкі стратегії, бізнес-моделі, операції та інвестиції. 

Після їх створення переконайтеся, що ви донесли свою екологічно відповідальну стратегію до ключових зацікавлених сторін шляхом відповідного інформування та належної звітності. 

Попередня стаття Наступна стаття
Поділитися